ml> مناقب وفضائل حضرت فاطمه (سلام الله علیه) - معصومین
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 مناقب وفضائل حضرت فاطمه (سلام الله علیه) - معصومین

مناقب وفضائل حضرت فاطمه (سلام الله علیه)

سه شنبه 89 اردیبهشت 7 ساعت 1:25 عصر

 

                                                                                                                                                                     

          

                                                                    

 

قطره ای از دریای کمالات وافتخارات پروروش یافته ی دامان وحی وقرآن .وبر گرفته از شیر بوسیله ی علم وشرافت ، مادر پیشوایان پاک، سرور زنان عالم .

 

حضرت فاطمه ی زهرا (سلام الله علیه)

 

شیخ صدوق در کتاب امالی از ابن عباس نقل کرده است که گفت :اهل بهشت هنگامی که در بهشت غرق در رحمت الهی هستند نوری را مانند نور خورشید مشاهده میکنند که در خشندگی وتابش خاصّی دارد .

 

بهشتیان گویند .خداوندا ! تو در کتاب عزیز خود فرموده ای ( لایَرونَ فیها شَمسا ) *1- در بهشت خورشید را نمی بینند *  پس این چه نوری است .

 

خدواند تبارک وتعالی جبرئیل را به سوی آنها روانه کند وبه آنها بگوید :

 

لیس هذه بشمس ،ولکن علیا وفاطمه ضحکا فاشرقت الجنان من نور ضحکهما .

این نوری که مشاهده کردید نور خورشید نیست بلکه علی وفاطمه خنده ای کردند ، ونور لبخند آنها چنین تابشی ودر خششی  در بهشت ظاهر گردید .2-

 

 سوره انسان آیه 13

 

امالی صدوق :333 ضمن ح 11 مجلس 44.بحارالانوار :35/241،تاویل الایات :2/2752ح7.تفسیر برهان 4/214ضمن ح6،مناقب شهر اشوب 3/923.

 

فضل بن محمد جعفی میگوید : از ماما صادق (علیه السلام) درباره این آیه :

کسانی که اموال خود را در راخ خدا انفاق میکنند همانند دانه ای است که از هفت خوشه بروید ودر هر خوشه ای صد دانه محصول دهد .سئوال کردم فرمود :

مقصود از حبّه که به معنای دانه است حضرت فاطمه است ، و مراد از هفت خوشه ، هفت نفر از فرزندان آن حضرت است که آخر آنها قیام کننده ایشان -درود خدا بر او باد می باشد .

 

 

سّر اینکه از حضرت فاطمه به حبّه ودانه تعبیر شده چیست؟

 

1- کنایه باشد از اینکه او صلوات الله علیه مقصود اصلی آفرینش است یا مجرای امانتهای الهی ومظماهر توحید پر وردگار است .ووجه تشبیه این است که کسی که برای زراعت حبّه ودانه نداشته باشد او از بدست آوردن محصول نا امید است ، ژس اصل نظر وتوجّه فقط به آن دانه است، حضرت زهرا صلوات الله علیها نیز همین طور است .وجود او اصل بینان هستی است، او سرچشمه ی انوار الهی است ، خدواند محبّت اوشفاعت را رزوی ما فرماید .

 

 2- زراعت و برگشت کشت در اصل ودر حقیقت همان دانه است با فعل وانفعالاتی که روی آن انجام شده وتوسّط فیضی که از ناحیه ِ پروردگار به آن رسیده ، به آن صورت ظاهر گردیده است .وفرقی که بین این دو می باشد در اجمال وتفصیل آن است وگرنه اینها هم که مفصلّند در حقیقت همهان مجمل هستند از نظر منشاء واصل واساس ، بنابراین انوار مقد سه ای که از او پیدا شده اند فروغ وانشعاب وبر گرفته از آن حبّه الهی هستند وفرق بین آن دو اجمال وتفصیل آنهاست .

 

 بر گرفته ار کتاب قطره ای از دریای  فضائل اهل بیت

 

 مولف : ایت الله علامه سید احمد مستنبط

 

 


نوشته شده توسط : مسافر کربلا

نظرات دیگران [ نظر]